петък, 2 март 2012 г.

Пламен Петрунов: "Бързината на решените дела, не е за сметка на качеството"


Пламен Кирилов Петрунов е с над 17 годишен юридически стаж. От 09.11.1991 г. до 16.11.1993 г. е съдия в Районен съд - Стара Загора, на същата длъжност, но в Окръжен съд - Стара Загора е от 16.11.1993 г. до 03.01.2007 г. включително. Ръководител е на Административно отделение в Окръжен съд - Стара Загора от 04.05.2004 г. до 03.01.2007 г. С Решение по протокол № 5 на ВСС, проведено на 10.02.1999 г. е повишен в ранг "Съдия в АС", а с решение по протокол № 28 от заседание на ВСС, проведено на 15.06.2006 г. е повишен в ранг "Съдия във ВКС и ВАС". Пламен Петрунов е председател на Административен съд Стара Загора. Ето какво сподели той пред вестник "Долина" относно проблемите на Административния съд като негов председател, за делата разглеждани в него и за свършената работа на магистратите от АС.

- Г-н Петрунов, кое е най-характерното в работата на един административен съд?
- На административния съд са подведомствени всички дела по искания за издаване, изменение, отмяна или обявяване в нищожност или унищожение на споразумения по Административно - процесуалния кодекс, защита срещу незаконно принудително изпълнение, обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действие или бездействие на администрацията или длъжностни лица, установяване на неистиността на административни актове по АПК, обезщетения от вреди за незаконно изпълнение, обявяване в нищожност, обезсилване или отмяна на решения на административни съдилища.
- Пъстра палитра. Каква е динамиката в работата на съда?
- През миналата година са постъпили общо 1011 дела. От тях са завършени с окончателен резултат 856 в изискуемия срок от 1 месец. Не бяха приключени по различни причини 155 дела за миналата година, а от предходната години техният брой е 4.
- Много голям процент от решени дела ...
- Да, процентът е много голям, но не е за сметка на качеството. Това стана благодарение н отговорната работа на магистратите в съда. Целта ни винаги е била постановяване на качествени актове, отговаряща на фактите. Всяко едно постановление е написано в законоустановения срок или един месец от приключването на делото. Нямаме през миналата година нито едно дело, което е решено и написано извън този срок.
- Нека се върнем към най-често срещаните казуси, с които се сблъсквате?
- Работим по 56 закона. Динамиката е различна. През 2011 година има леко завишение на делата по устройство на територията, както и на делата по административно-осигурителния кодекс. По останалите делата бележат устойчивост.
- Преди няколко месеца се проведоха изборите за президент и вицепрезидент, както и за органи на местната власт. Обикновено след подобни обществени мероприятия работата на административните съдилища се увеличава, защото винаги има хора или групи хора, които смятат, че са били ощетени. И тогава топката влиза във вашето поле. Каква беше ситуацията след последните избори?
- Не съм извършил съпоставка примерно колко дела сме разгледали през 2007 година, все пак са минали 4 години. След последните избори в съда са образувани 25 дела, като само три от тях бяха присъединени към други, защото се оказа, че различни жалбоподатели се жалват от едно и също нещо. Пет дела бяха прекратени поради некоректност и спазване на законовите изисквания в жалбите. Останалите бяха разгледани и трябва да отбележа, че техният брой бе малък. В два случая при избор на кметове на Чирпан и Павел баня съдът отреди решенията на Общинските избирателни комисии като прие, че не са допуснати съществени нарушения. Атакуваните избори на общински съветници в Раднево и Гълъбово жалбите бяха отхвърлени, като се прие, че няма нарушение на изборния закон. Отхвърлени бяха и 9 жалби по избор на кметове в някои села.
- Вие работите по силата на Административно-процесуалния кодекс. Няма какво да крием, че от години съдебната система се обвинява, че работи бавно. Вие като специалист какво смятате, че трябва да се усъвършенства за да се ускори решаването на дела, които в повечето случаи решават и човешки съдби?
- Да, знам за тези становища на част от обществото. АПК е само от 5 години и не мога да кажа, че има някакви проблеми, които да пречат на динамиката на процесите. По-скоро пречките идват от грешките на административните органи, които затрудняват прилагането на кодекса. Спазването на правилата от административните органи, правата на гражданите и изискванията на кодекса са взаимнозависими и ще доведат до ускоряване на вземаните решения. Причина за едно примерно забавяне са неясна написана жалба, забавяне на внасянето на таксата, пропуски при внасянето на жалбата. Искам да бъда ясно разбран - съдът няма за цел да забавя решенията на който и да е било проблем.
- В един наш разговор преди около пет години Вие поставихте остро един много сериозен проблем, който пречи на нормалната работа. Става дума за базата на съда. До къде стигнаха работите в тази посока?
- Спомням си , че тогава казах, че въпросът ще бъде решен в рамките на няколко месеца, но нищо не стана и вече пет години ние работим при ненормални условия в мрачни и неподходящи помещения. Но все пак има светлина в тунела. През пролетта на миналата година започна ремонт на петия етаж на партийния дом, където ще бъдем преизбирани. Голяма част от строителните работи са вече приключени. Има някои недостатъци, които трябва да бъдат отстранени от строителите. Предстои да се извършат проби на инсталациите. Надявам се това да стане в рамките на един месец. Ще ни трябва и ново обзавеждане, защото е смешно да се каже, че в един нов дом можем да влезем с това, с което разполагаме в нашите две помещения сега. Надявам се, че ще ни бъдат отпуснати средства от Висшия съдебен съвет и най-вероятно, чрез обществена поръчка да направим съответното обзавеждане, още повече, че за някой съдебни зали има специфични изисквания. Не смея да правя каквито и да било прогнози. Надявам се това да стане в най-близко време, защото магистратите и служителите от Административен съд Стара Загора доказаха с труда си и поведението си през годините, че заслужават да работят при добри условия.
Сава Савов

И Община Мъглиж отчете проект за социални асистенти и домашни помощници

До септември ще стане ясно дали тази социална дейност ще бъде делегирана от държавата

След 14 месеца усилена работа Община Мъглиж отчете проект "Грижа в семейна среда за независимост и достоен живот на хора с различни видове увреждания и самотно живеещи хора" - дейности "Социален асистент" и "Домашен помощник". Общата му стойност възлиза на 107 389,44 лв., като сумата е предоставена безвъзмездно за осъществяване на дейността.
Целта на проекта е подобряване качеството на живот на лица с увреждания и самотно живеещи хора, като едновременно с това се осигурява заетост и на безработни в сферата на социалните услуги.
Услугата предоставена по проекта е била с продължителността 12 месеца, отчете работният екип. Обхванати са 34 броя потребители от населените места на територията на Община Мъглиж. 15социални асистента и 13 домашни помощници са се грижили за потребителите включени в проекта, като преди това те са преминали въвеждащо и надграждащо обучение.
Освен екипа реализирал проекта, с ръководител Делка Алексиева, на заключителната конференция присъстваха близки на потребители на услугата, както и социалните асистенти и домашните помощници.
Ще продължи ли да се предлага социалната услуга, стартирана чрез проекта в община Мъглиж, и занапред под някаква форма, попитаха присъстващите в залата близки на потребители, както и социалните асистенти и домашни помощници включили се в досегашните фази на проекта. Делка Алексиева - заместник кмет на Общината и ръководител проект разясни: "На последния мониторинг по проекта г-жа Петя Колева, която е регионален координатор на проекта е споделила, че от Министерството на труда и социалната политика са съобщили, че средствата по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" са изчерпани и няма да има отворена четвърта фаза. Идеята на Министерството на труда и социалната полита е да бъдат предоставени дейностите като социален асистент и домашен помощник като делегирана от държавата дейност. Средства за този тип дейност да получава всяка община и тя да назначава социални асистенти и домашни помощници на нуждаещите се. Това най-рано можело да стане през месец септември."
"Ако държавата предостави такива делегирани дейности Община Мъглиж ще се възползва от тях.", увериха от ръководството на Община Мъглиж
Благодарност към целия екип организирал и реализирал дейността, изказа и Мария Лолова - ръководител "Социално подпомагане под чието ръководство е бил осъществен проектът в Мъглиж. "С усилията на всички ни успяхме да дадем помощ и подкрепа на не малко хора в затруднено положение. Имахме добра съвместна дейност и нямаше проблеми с организацията и реализацията на проекта. Знам че има много недоволни, заради малкото бройки потребители, които ни бяха дадени, както и че с тези бройки не можаха да обхванем всички хора които имат нужда от услуга на територията на Община Мъглиж. Добрата новина е, че другият проект по който работи Общината, който е насочен към деца с увреждания, получава допълнителна сума и удължаване на срока на действие." - съобщи още Лолова по време на заключителната конференция.
Яница Станчева

Съветниците на Мъглиж приеха тазгодишния бюджет


5 милиона 356 хиляди 469 лева е рамката на тазгодишния бюджет на Община Мъглиж. Той бе гласуван от общинските съветници на редовното им заседание миналата седмица.
3 милиона 137 хиляди 627 лева е държавната субсидия и малко над 2 милиона са заложените приходи от местни дейности, които да попълнят общата рамка на бюджета.
Малко на 86 хиляди лева е субсидията отпусната от държавата за деветте читалища развиващи дейност на територията на общината. Дневният център функционираш в общината ще разполага с държавна субсидия в рамките на 102 372 лева.
176 467 лева заложените средства, които ще финансират домашния социалния патронаж. Заложената сума пък за пенсионерските клубове на територията на Община Мъглиж е 34 270 лева.
3 000 лева заделиха съветниците и общинското ръководство за спортния календар, като сумата ще бъде изразходвана предимно за организиране на спортни празници за деца и ученици.
За културния календар пък общинарите определиха 28 хиляди лева. Като тези средства ще бъдат използвани за празниците на всички населени места на територията на Община Мъглиж и други културни прояви през годината.
350 409 лева е сумата, която съветниците заделиха за чистота на общината, където се включва сметосъбиране и сметоизвозване. За снегопочистване и снегоизвозване са заделени 28 500 лева държавна субсидия в тазгодишния бюджет.
"Сумата за тази дейност остава същата като миналата година. А до този момент са изразходвани около 60 000 лева само за снегопочистване", коментираха от общинска администрация.
За ремонт на улиците на територията на Общината са предвидени 73 601 лева, а за ремонт на пътища - 194 802 лева.
Яница Станчева

Национални отличия за художниците на Детския комплекс


С три нови отличия, зарадваха ръководителя си Галя Иванова, възпитаниците на школа по изобразително изкуство "Живопис при ОДК "Св. Ив. Рилски". Признанието за таланта си, малките художници получиха от националния конкурс "Моите детски мечти", огранизатори на който са МОМН и Националният дворец на децата - София.
Престижното първо място заслужи осемгодишния Ивайло Радостинов Бонев. С 3-то място е Галина Христова Дзанева на 14 години, а с поощрителната награда е отличена Галина Викторова Маринова на 15 години.
Националният конкурс, който е един от най-престижните детски конкурси, даде възможност на младите таланти да се изяват в два раздела: литературно творчество и изобразително изкуство, което от своя страна се разделя на: рисунка и приложно изкуство.
Церемонията по награждаването се сътоя на 24. 02. 2012 год. в Националния дворец на децата в София.
Възпитаниците на школата завояваха и три отличия от 5-тия национален конкурс за детска рисунка "Наследници на Дечко Узунов" на тема "Полет на въображението", организиран от НГПИД "Акад. Д. Узунов", под патронажа на областния управител на Стара Загора.
Специалната награда на Община Казанлък, която връчи кмета на Общината - Галина Стоянова, е за Силвана Кирилова Петкова - 12 год.
Специалната награда на Би Би Си "Кейбъл" получи Камелия Ташева Петрова на 12 години. Специалната награда, за най-малък художник, беше присъдена на Лъчезар Атанасов Йорданов на 7 години.
Школа "Живопис" участва всяка година в конкурса, а ръководителката й Галя Иванова се радва, че много от децата от школата, продължават обучението си в НГПИД "Акад. Д. Узунов", което е още една награда за труда й.
Долина

Екскметът на Стара Загора отива на прокурор


Проф. Светлин Танчев не си плащал членския внос, изключил се от ГЕРБ

Документация, свързана с незаконни действия на бившия кмет на община Стара Загора проф. Светлин Танчев ще бъде предоставена на ОД на МВР и евентуално в последствие на прокуратурата, съобщи новият градоначалник Живко Тодоров.
При разпоредени от него вътрешни проверки лъснали няколко фрапантни случая за директно заобикаляне на закона за обществените поръчки и облагодетелстване на конкретни търговски дружества. Тодоров, който е областен координатор на ГЕРБ и член на изпълнителната комисия на управляващата партия обяви, че предшественикът му еднолично и без решение на Общинския съвет платил на фирмите, осъществяващи градския превоз около 480 х. лв. Пак така еднолично и чрез заобикаляне на ЗОП през 2008 г. е бил сключен договор за 4,778 млн. Лв. с фирмата, която поддържа уличното осветление. През 2009 година по същия начин е сключен договор за 12 млн. Лв. за ремонти на улиците, тротоарите и пътищата от общинската мрежа.
Съществуващият по времето на проф. Танчев общински инспекторат не е работил по нито едно от тези нарушения, защото не му е било разпоредено от градоначалника. За част от тях обаче е имало сигнали от общински съветници, включително до Главния прокурор. Те обаче били или потулвани или смачквани, оплака се представителят на партия Новата сила в местния парламент Тихомир Томов. Лично той уведомил магистратите и МФ за далавери с проект за електронно правителство на община Стара Загора с ръководител бившия секретар Николина Горова /ВМРО/.
Приключила в началото на януари т.г. проверка от ДФК констатирала нарушения на редица законови разпоредби и наложила глоба от 200 000 лв.
Управляващият пък орган на проекта от Оперативна програма "Административен капацитет" отказал да признае разходи на стойност 664 х. лв., които вече са платени от общинската хазна.
Ръководилата проекта Николина Горова смята, че всички обвинения лесно могат да бъдат оборени в съда, но липсвало желание за това от страна на новия кмет.
Около 10 служители, включително и директори на дирекции са получили предизвестия за освобождаване от работа, санкцията за повечето от тях била свързана с установените нарушения, призна кметът Живко Тодоров. Той отказа да коментира конкретни имена. На журналистически въпрос дали ще има и партийна санкция от страна на ГЕРБ за проф. Светлин Танчев младият политик отговори: "Професорът от години не си е плащал членския внос, което означава, че се е самоизключил от партията."
След приключването на кметския мандат проф. Танчев се върна към научната си работа в секция "Генетика" при катедра Генетика, репродукция и развъждане" при Аграрния факултет на Тракийския университет. Той не бе открит за коментар.
Христо Христов

Министерството слива старозагорските болници



През септември в Стара Загора ще трябва да има една многопрофилна болница, тя трябва да бъде университетска и да се казва "Проф. д-р Стоян Киркович", обяви във вторник, след среща с ръководствата на МБАЛ и УМБАЛ в града на липите здравният министър Стефан Константинов.
Според присъствали на разговора, защото преди това представителите на медиите бяха безапелационно прогонени, министърът обявил, че няма да спре пред нищо, за да реализира намеренията си.
"Хора, които мътят водата ще си отидат!", казал министърът според неврохирурга д-р Веселин Попов от МБАЛ "Проф. д-р Стоян Киркович".
За медиите министър Константинов призна, че води преговори с финансовия си колега Симеон Дянков, част от задълженията на двете търговски дружества, които са над 16 млн. лв., да бъдат покрити с пари от бюджета. Това обаче можело да се случи само при ефективни реформи.
Ако тези болници бяха частни собственикът им щеше да ги закрие веднага или да съкрати две трети от персонала, заяви д-р Константинов.
Общо 600 хил. лв. от бюджета на МЗ за капиталови разходи ще получат двете болници до края на годината, средствата ще бъдат разпределени по равно за двете здравни заведения без значение дали сливането ще стане факт или не.
Само МБАЛ "Проф. д-р Стоян Киркович" всеки месец трупа между 300 и 400 000 лв. задължения заради недофинансиране. Сходна е ситуацията и с университетската болница.
На журналистически въпрос, в какви срокове ще бъдат разчистени поне част от задълженията според експертите, не бе даден ясен отговор. За сметка на това на дълго и нашироко бе обяснено как сегашното АГ при МБАЛ "Киркович" генерирало до 2 млн. лв. загуби защото не било в същата сграда на болницата. Изпълнителният директор пък на УМБАЛ д-р Влаев почти в прав текст призна, че болницата му си имала клиники, които работели за определени специалисти.
"Опитаха се да ни омаят, тонът беше много благосклонен, но нямаше отговор на нашите въпроси!", коментира председателят на КНСБ при МБАЛ д-р Атанас Бадов.
Христо Христов

Обучаваха младежи по програма "Младежта в действие"

24 младежи от училища и младежки организации на територията на общината, получиха сертификати за участие в обучение по програма "Младежта в действие" от координатора на общински офис "Европа директно" - Казанлък.
В рамките на ден, пред участниците, ръководителят на обучението Георги Филипов, асистент в Информационния център на ЕС, представи в логическата рамка за написване на проект, проектна документация по програма "Младежта в действие". Проведено бе и практическо занятие за иницииране на проект и списване на проектопредложение. Георги Филипов сподели пред младежите добри практики от свое участие в подобни проекти и представи и други европейски програми - Еразъм, Учене през целия живот.
Обучението започна с информационният ден, воден от Изпълнителния орган на програмата за България, а именно - Национален център "Европейки младежки програми и инициативи". Двамата експерти от Център, Светозар Даскалов и Мариана Георгиева представиха възможностите за финансиране на младежки обмени, младежки инициативи и обучения по програма "Младежта в действие" за 2012, както и новите национални приоритети, които ще бъдат водещи при написване на проектопредложения.
Събитието, което се проведе на 23 и 24 февруари, бе открито от зам.- кмета на Община Казанлък -госпожица Лилия Цонкова.
Долина