четвъртък, 2 декември 2010 г.

СЪБРАНА РОЗОВСКА ИСТОРИЯ

Вестник "Долина" съвместно с изключителната Д-р Мария Генчева Тенева, стартира новата си рубрика СЪБРАНА РОЗОВСКА ИСТОРИЯ. Тази рубрика ще предложи на читателите на вестник "Долина" в няколко поредни броя, интересни факти и любопитни легенди за малкото китно селце, сгушено в полите на Средна гора. Ще разкрие тайните и загадките на Розово. Ще разкаже за неговите създатели и за розовскире родове. Вестник "Долина" се прекланя пред неуморния труд, който е положила за събирането на тези дани, за да се превърнат във вестникарска рубрика, а по късно и разширени и събрани в книга и пред родолюбието на авторката на тази рубрика Д-р Мария Генчева Тенев.
Ето какво споделя авторката на рубриката "СЪБРАНА РОЗОВСКА ИСТОРИЯ" за раждането на идеята и целта да събере историята на казанлъшкото село Розово:
НАЧАЛОТО ЗАПОЧВА ОТ ТУК

Моето село

Моето село край Тунджа, поспряло,
моето село със име парола,
сутрин е роза в роса засияла,
вечер е кръшна тракийска топола...
Иван Нанев
ИДЕЯТА

Идеята да напиша настоящия краеведчески материал, който ще поднесем като рубрика във вестник "Долина" възникна след пенсионирането ми през 1992 г.
Професията ми на лекар, която упражнявах тридесет години, усъвършенства у мене качествата: наблюдателност, анализ, синтез. Опитът ми от заеманите административни и обществени длъжности, ми помогна да реализирам идеята.
Тъжно е да се срещаме днес с прояви на национален нихилизъм, на обезродяване и чуждопоклоничество. Намирам, че у нас българите съществува сериозен недостатък: малко се интересуваме от своя род, още по-малко възпитаваме това чувство в собствените си деца. А как би обичал човек Родината си, ако не познава своите предци и техния принос за материалните и духовни ценности, които са ни оставили? Убедена съм, че ако познаваме добре миналото си, ще стоим по-уверено на земята, с необходимото самочувствие, което толкова ни липсва!
В процеса на работата се срещнах с повече от шестстотин наследници на различните родове. На всички тях благодаря за оказаното ми съдействие.
Не бих могла да се справя сама и да осигуря необходимите технически материали и пособия, ако не бяха ми помогнали: инж. Катя Киликчиева, Светла Коева и Стоянка Косева - секретари на Кметство Розово, съселяните ми: Нанка Дянкова Димова, Христо Ненов Пиронков, сем. Веска и Стоян Йовчеви и тяхната снаха Емилия Йовчева от Пловдив, Денка Караиванова и Бонка Петрова Димова - от Казанлък. Следва да откроя особената заслуга на Стоянка Станева Минчева.
... повече - четете в "Долина"
/Следва/
Д-р Мария Генчева Тенева

Няма коментари:

Публикуване на коментар