петък, 14 януари 2011 г.

Време е Казанлък да издигне паметник на художника Иван Милев


Повод да ви пиша е чудесната статия на колегата Данаил Парнаров: "Кой е русокъдрият безсребърен гений от банкнотата на сиромаха - петолевката", публикувана в "Долина" на 7-октомври миналата година, както и последната книга на казанлъшкия писател Веселин Стоянов "Моделът и неговият художник". И двете литературни произведения, макар и съвсем различни по жанр, ни припомнят уникалния "най-български" художник Иван Милев, роден, живял и творил в младостта си в град Казанлък, но кой знае защо позабравен от съгражданите си. От дете обожавам картините му. Две репродукции на неговата "Ахинора" красят дома ми. Съвсем не е случайно, че нарекох "Ахинора" и женската страница, която имам щастието да подготвям от време на време за читателите на "Долина". Моето перо също беше изкушено от странния, драматичен и трагично кратък живот на Иван Милев. Дълго време ми отне да издиря, прочета и осмисля почти всичко, публикувано за твореца, както и написаното от него (в най-ранните си години той пише поезия и проза). Това ми помогна в началото на 2007 г. да го представя по възможно най-достоен начин в авторитетното списание "Български дипломатически преглед" във връзка със 110 годишнината от рождението и 80 години от смъртта му. Затова бях не само учудена, но и потресена от факта, че освен няколкото негови картини в художествената галерия, в Казанлък няма никакъв знак, който да напомня за този самороден гений, с когото биха се гордели не само всеки град, но и всяка държава. Възмутително е, че някои от безценните му стенописи в казанлъшките къщи на богати розопроизводители са били безотговорно заличени. Всичко това ме мотивира да предложа за обществено обсъждане, както и на вниманието на Общинския съвет на Казанлък, идеята да бъде издигнат паметник на Иван Милев. Той би могъл да се ситуира в стария парк "Розариум" (кой знае защо безобразно занемарен) - пред централния му вход край шосето за Шипка, от където са корените на художника, или по-на запад, срещу входа на поликлиниката, където - по спомени на стари казанлъчани - е била овчарската къшла на родителите му. Сигурна съм, че мнозина веднага ще възразят: А откъде пари в тази криза? Лично мен този проблем не ме притеснява. Сигурна съм, че и тук и в цялата страна, ще се намерят родолюбиви и щедри казанлъчани, които биха направили доброволни дарения. А градът ще бъде украсен с още един паметник. И дано той бъде също така оригинален и завладяващ с хубостта си, каквито са картините на Иван Милев!
Йорданка Трополова

Бележка на редакцията: Вестник "Долина" предоставя страниците си за мнения и дискусии на специалисти, граждани и представители на Община Казанлък по предложението да се издигне в града паметник на художника Иван Милев.

Няма коментари:

Публикуване на коментар