четвъртък, 8 април 2010 г.

Езикът на днешните казанлъчани




















Как говорят казанлъчани днес и помним ли и разбираме ли още езикът на класиците, беше темата на мултимейдийната презентация на учениците от гимназия "Петко Стайнов", участници в клуб "Грамотни сме, но не до там". Събраният материал и изводите, възпитаниците на гимназията представиха по време на кръгла маса, която беше част от програмата на "Чудомирови празници 2010". По време на работа си по проекта "С желание в училище", участниците в клуб "Грамотни сме, но не до там" са събирали информация за развитието на българския езика през годините, като основният акцент в работата им е бил върху изследването на езика на нашето съвремие, стана ясно по време на кръглата маса. В изключително атрактивната си презентация, младежите направиха плътен обзор не само на характеристиките и богатството на езика на българските литературни класици, но и на факта, че езикът е онзи безценен инструмент, който ума способността да придава плътност, форма, звук и съдържание на всяка част от нашия живот. Изключително сполучливо работилите по темата бяха онагледили и факта, че езикът е част от осъзнаването на един човек, на една нация, част от корените и основата над която се надгражда останалото. Ефектно визуализиран беше и контрастът между езикът на някой от най-известните български писатели и езикът на днешното интернет-поколение. Оценката си за работата на децата дадоха и гостите на кръглата маса - поетът Кънчо Стоянов, писателят Стефан Бакърджиев, изпълнителният директор на вестник "Долина" Яница Станчева, както и главният редактор на изданието. По време на дискусията участниците в кръглата маса имаха възможност да обменят впечатления и информация за наблюденията си върху езикът на съвремието ни. По проекта "С желание в училище" възпитаниците на гимназията работят от миналата година в няколко клуба. Както сподели една от ръководителките на клуб "Грамотни сме, но не до там" Йовка Чорбаджийска, събирането на информацията в първите месеци на проекта е провокирало в учениците активно наблюдение върху езиковата култура на средата, в която живеят, заострено внимание към самия език докато следят за правилността му, както и чисто практически да се сблъскат с последиците от познаването или непознаването на езиковите правила. Долина

Няма коментари:

Публикуване на коментар