петък, 23 април 2010 г.

КРИЗАТА е предизвикателство за УМА





- Сисо, ти знаеш ли, че сега заради кризата облеклото ще става още по-оскъдно?

- Стига ма, Пепо, аз освен да си обръсна главата друго не ми идва на ум!

Карикатура: Румен Сомов

Колкото и невероятно да звучи, но в условия на криза човечеството винаги върви с по-бързи и по-уверени крачки към прогрес. Просто така се налага. Ако искаш да оцелееш, трябва да си по-адаптивен и изобретателен. Това е урокът, който получаваме всички в кризисни моменти. Ако се чудите каква е връзката между кризата и модата, сега ще ви разкажем набързо една две показателни истории.
Рожби на кризата са например минижупите и отпадането на всички обеми на полите от 50-те, защото е излишно разточителство на плат. Минижупът се ражда през 60-те като част от новата сексуална революция, която залива света в годините на Виетнамската или както я наричат виетнамците - Американската война. Безумният политически конфликт, който избухва през 1957-ма година разтърсва доста здраво не само Америка, но и целия останал свят. Пренареждат се ценности и морални категории, което естествено се отразява и на облеклото. Освен хипарските одежди и минижупа, 60-те години дават на света също и евтините пластмасови бижута и...чорапогащника. Модните историци още спорят дали да припишат минижупа като изобретение на английската моделиерка Мери Кант, на френския дизайнер Андре Куреж, който първи го въвежда във висшата мода или на Джон Бейнс, както твърдят от ВОГ. Всъщност за нас това днес едва ли има такова голямо значение. Важно е, че веднъж влязъл в гардероба на жената, някой едва ли ще може дори със сила да го измъкне от ръцете й. А чорапогащникът е спасил положението с минижупа, сексуалната революция и призивите на хипариливите младежи: „Откажи се от лукса в името на мира!" или „Всичко, от което имаш нужда е любов!" .... повече - четете в "Долина"

Текст: Илиана Димова

Няма коментари:

Публикуване на коментар