Безплатни курсове по компютърна грамотност организира общинска библиотека "Искра". Инициативата е част от Националната библиотечна седмица, която стартира и в Казанлък този понеделник. Тази година, събитието преминава под мотото - "Обществените библиотеки като място за самообразование, учене през целия живот и достъп до световното културно наследство". Във връзка с това и съобразно изискванията на съвременността, местните библиотекари са амбицирани да предложат на жителите на общината и нова услуга - компютърна ограмотяване. Услугата ще е насочена предимно към хората над 60 години, които не познават добре начините на работа с компютър, но искат да придобият такива умения. Желаещите да посещават курсовете, ще бъдат отделени в различни групи според нивото си на компютърна грамотност, информира още директорът на ОБ "Искра" Ани Кожухарова. Заниманията ще се провеждат в читалнята на библиотеката, където са разположени и компютрите, придобити по спечелен от културния институт проект пред фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. "Много хора именно в тази възраст от около 60 години имат желание да работят с компютър, да могат да търсят свободно информация в интернет, но нямат възможност да се научат сами, защото не разполагат с домашни компютри." - обосновават решението си библиотекарите.
В рамките на седмицата от библиотека "Искра" са подготвили и традиционни, но харесвани и очаквани от читателите инициативи. Дните от 16 до 20 май отново ще бъдат отворени за записване на нови читатели, които ще могат да сторят това без такса. По традиция, в дните на отворените врати привилегия ползват и онези читатели, които са пропуснали да върнат в срок заетата литература. Сега те ще могат да направят това без да заплатят дължимата глоба. Продължава и предизвикалата интерес инициатива на местните библиотекари "Стани библиотекар за един ден". Библиотечни беседи и екскурзии из всички отдели и филиали, ще организират още местните пазители на книгите, като за учениците от ОУ "Г. Кирков" е предвидено и специално опознаване с един от най-богатите фондове на местната библиотека - този в отдел "Изкуство".
В рамките на националната инициатива - ролята и мястото на училищните библиотеки в образователния процес да бъдат регламентирани в законопроекта за училищното образование, местните библиотекари изразиха своята тревога във връзка със състоянието на училищните библиотеки в Казанлък. "В момента функционират добре само няколко училищни библиотеки в града. Останалите са се превърнали просто в сбирки на книги, които се обслужват непрофесионално от натоварени със задачата учители. Затова училищната библиотека започва да губи функцията си, а обществените библиотеки да поемат и тази на общообразователни." - коментираха от библиотека "Искра". Основният проблем от нефункционирането на училищните библиотеки идва от факта, че тока, обществените се ангажират, за да са в помощ на читателите си, да закупуват повече литература залегнала в учебните програми. Това от своя страна намалява и без това оскъдните средства за обогатяване на фондовете. Българските библиотекари днес, на практика са изправени пред избора - да подпомагат учебния процес при подрастващите или да удовлетворят потребностите на по-широк кръг читатели. "Много е трудно да вземеш едното или другото решение. От една страна не може да останем безразлични към това, че децата имат нужда от задължителната литература, за да не изостават в учебния процес. От друга страна, свързвайки ни само със задължителните книги, съществува риска по-късно да ги изгубим като читатели. Ако не сме адекватни и на нуждите на останалите ни читатели, няма как обществените библиотеки да функционират нормално." - коментират още библиотекарите. От библиотека "Искра" уточниха обаче, че по никакъв начин не упрекват училищните ръководства. Проблемът е национален и затова е част от призива на библиотечната общност към законодателната и изпълнителната власт в държавата за мерки, които да превърнат библиотеките "в жизнени центрове за информация, образование, научни изследвания и хранилища за паметта на нацията".
Радостина Байчева
Няма коментари:
Публикуване на коментар